Laat die auto nou eens staan!
Het is net als stoppen met roken, de ‘stoppers‘ zijn de fanatiekste in het anti-autorijden-voor-kleine-ritjes-beleid.
Heus, ik ben geen heilige. Ook ik was zo’n automobilist die de auto pakte voor van alles, even een ritje naar de bibliotheek, de supermarkt, visite in eigen stad. Zelfs naar de sportschool (ja, daar schaam ik me nu wel voor) pakte ik de auto. Als hij dan toch voor de deur staat is het wel zo makkelijk. Je hebt geen last van regen, de parkeerkosten vallen mee en met mijn eigen muziekje zat ik elke keer dat ik de auto instapte heerlijk in mijn eigen wereldje. Niets met een ander te maken, eindelijk een momentje voor mezelf. Tot ik vrij rigoureus besloot mijn auto weg te doen. En het is net als stoppen met roken, de ‘stoppers‘ zijn de fanatiekste in het anti-autorijden-voor-kleine-ritjes-beleid.
We zijn een fietsland, met ruim bijna 40.000 kilometer aan fietspaden. Gemiddeld heeft elke Nederlander 1,3 fiets. We fietsen zo’n 15 miljard kilometer per jaar, dat is ruim 880 kilometer per persoon, verdeeld over ongeveer 250 tot 300 fietsritten. De fiets is dus goed voor bijna een kwart van onze verplaatsingen, blijkt uit cijfers van de fietsbond. Goed bezig zou je zeggen. Maar toch blijft de auto het belangrijkst vervoersmiddel. Ruim driekwart van alle ritten wordt per auto afgelegd, waarvan de helft als chauffeur en een kwart als pasagier (bron: CBS). Dus voor de meeste ritten wordt de auto gepakt. En dan heb ik het niet over de woon/werkritten of vakanties, maar alle andere ritten waarvoor velen nog te makkelijk de auto pakken. Het wordt ons ook makkelijk gemaakt, bij bijvoorbeeld de BSO van de kinderen ligt een groot parkeerterrein, terwijl er nauwelijks mogelijkheden zijn om de fiets te parkeren en zelfs bij grote sportvelden zijn volop parkeerplekken voor auto’s te vinden maar een nette fietsenstalling (liefst overdekt) is een uitzondering. En met ‘voor de deur parkeren‘ in slogans van winkels, bedoelen ze niet dat er een riante fietsenstalling naast de zaak ligt.
Goede voornemens
Natuurlijk ben ik er best trots op dat mijn goede voornemen een keer is gelukt en uiteraard val ik andere mensen daar tot vervelends aan toe mee lastig. ‘Had ik al vertelt dat ik tegenwoordig geen auto meer heb en dat ik dus (bijna) alles met het openbaar vervoer of met de fiets doe.‘ En natuurlijk vind ik het heerlijk hoe mensen daar op reageren met ‘jeetje wat knap en dat met drie kinderen’, maar eerlijk is eerlijk, mijn leven zonder auto bevalt prima en dit is niet heel lastig ‘vol te houden’. Door een andere baan had ik hem voor woon/werk verkeer niet langer nodig, het openbaar vervoer in onze regio is prima en mijn man heeft een auto die ik mag gebruiken in geval van nood. Daarnaast schafte ik een elektrische bakfiets aan om de stad te doorkruizen met mijn kinderen en boodschappen. Eigenlijk vind ik het heerlijk dat ik gedwongen wordt alles met de fiets te doen. Mijn conditie is stukken beter, ik spreek veel meer mensen – want ik zit niet meer opgesloten in mijn eigen wereldje in de auto -, ik ben niet meer tijd kwijt en het scheelt ook (aanzienlijk) in de kosten.
Een (klein) nadeel is wel, nu ik er zelf niet meer bij hoor, stoor ik me aan het gemak waarmee veel mensen de auto pakken. Ik weet, tot voor kort hoorde ik er bij maar nogmaals ‘de stoppers zijn de fanatiekste….’. Wij wonen aan een redelijk drukke straat en als ik over wil steken, moet ik vaak afstappen en naar het zebrapad lopen. Automobilisten kijken stoïcijns voor zich uit en slechts een enkeling laat ons er even tussen als we overwillen steken op een plek waar geen zebrapad ligt. Blik op oneindig en niemand die mij – in de regen met drie kinderen – ziet staan. Op dat soort momenten kan ik me zo storen aan mijn autorijdende medemens.
‘Stel je niet zo aan’
Toen het kabinet eind vorig jaar besloot de maximum snelheid op Nederlandse snelwegen te verlagen naar 100 km per uur werd daar geschokt op gereageerd. De VVD noemde het zelf meermaals een ‘rotmaatregel’. Ik denk vooral ‘stel je niet zo aan! Kijk eens om je heen en zie wat het oplevert om die auto eens te laten staan. Hoeveel tijd kost ons deze maatregel nu echt? Als het om een paar minuten op een rit gaat, is het al veel. Kijk ook eens om je heen als je in de auto zit, we leven in een mooi land waar meer te zien is dan alleen die snelweg. Ook steeds meer steden stellen een milieuzone in waar alleen auto’s, brommers en scooters welkom zijn die weinig luchtvervuiling opleveren. Een maatregel die ik als ‘stopper‘ ook van harte toejuich. Soms is er grof geweld nodig om mensen uit die auto te krijgen. En hier spreekt een ervaringsdeskundige: echt hoor, het is een aanrader om de auto de deur uit te doen! Of in ieder geval met jezelf af te spreken de auto alleen nog te pakken voor langere ritten. En de bus en de trein zijn ook best gezellig!